I tre litografier og ett maleri har Christiansen utstyrt Peer Gynt med matroslue og dress. Drakten kan assosieres til den typiske guttedrakten på en norsk syttende mai, og peker kanskje på det uferdige og umodne i Peer Gynt-skikkelsen, samtidig som det bekrefter Ibsens utforming av Peer Gynt som innbegrepet av nordmannen. Noe av det som skaper spenning i Hanne Christiansens bilder, er relasjoner mellom figuren og hvordan det øvrige av billedflaten er behandlet. Mye av bildenes dramatikk ligger i denne relasjonen, og man kan oppleve det som at figurene er ført inn på en scene, der scenografien de er satt inn i blir en nøkkel til opplevelsen av bildenes tematikk. Opplever vi at figurene er satt inn i et rom som knuger dem eller lar dem få puste fritt? Er omgivelsene trykkende eller åpne? De omliggende formene kan veksle fra det kantede og skarpe som gir følelsen av noe truende og uhellsvangert, til runde og vennlige former. Skalaen i et bilde bidrar også til å skape mening; plasseringen av en figur kan få den til å krympe og bli noe ubetydelig og lite, eller figuren kan ta kommando over sine omgivelser og dominere dem. Dette er grep vi ikke minst finner igjen hos Christensen som betydningsladede i illustrasjonene til Ibsens Per Gynt.
|